Za nadané dítě je považováno to, které podává ve srovnání se svými vrstevníky mimořádné výkony, jeho vývoj je pokročilejší něž u jeho vrstevníků, dítě má mimořádný potenciál. V předškolním věku je nejnápadnější pokrok v intelektové, v sociální nebo motorické oblasti.

Specifika nadaného dítěte a jeho projevy v předškolním věku

Intelektová či kognitivní specifika:

  • aktivně vyhledává informace, zkoumá, dotazuje se
  • miluje nápady, teoretizování, analyzování a hledání pravdy
  • rádo klade otázky, není spokojeno s jednoduchou nebo nepřesnou informací
  • používá pokročilejší slovní zásobu, má bohatý slovník
  • má extrémně dobrou paměť
  • má hluboké znalosti přesahující svůj věk
  • zajímá se o specifická témata (detailní přehled, př. dinosauři, doprava, …)
  • rychle a do hloubky analyzuje situace, pozorně si všímá svého okolí
  • dokáže se tak zabrat do činnosti, že je obtížné jej vyrušit
  • miluje organizování věcí a lidí, vyhledává strukturu a pořádek
  • je schopné soustředit se neobvykle kvalitně a dlouho

Osobnostní specifika:

  • je perfekcionista
  • má vysoké nároky na svou výkonnost
  • je prací zcela pohlceno
  • obtížně zvládá chyby, snaží se jim vyhnout
  • je schopno hlubší introspekce (časté je sebeposuzování a sebeodsuzování)
  • je tvořivé
  • má bohatou fantazii, živé představy, neotřelé asociace, vlohy ke snění
  • je nezávislejší na sociálním tlaku skupiny
  • má imaginárního přítele

Emoční specifika:

  • má bohatý vnitřní život
  • je schopno prožívat širokou škálu emocí ve velké intenzitě
  • má nepřiměřeně silné emoční reakce
  • je pro něj důležitá fair play, silně prožívá nespravedlnost
  • výrazněji se mění nálada v krátkém čase bez zjevného důvodu
  • cítí směs protichůdných pocitů
  • je citlivější k uvědomování si pocitů druhých

Sociální specifika:

  • velmi dobře spolupracuje s ostatními dětmi
  • má obtíže v kontaktu se stejně starými dětmi (kvůli odlišným zájmům)
  • lépe si rozumí se staršími dětmi
  • cítí se dobře mezi dospělými
  • má obtíže přizpůsobovat se novým situacím
  • je osamělé
  • je citlivější vůči kritice nebo nepřijetí ostatními
  • má specifický smysl pro humor
  • preferuje samostatnou práci
  • spoléhá raději na sebe
  • k některým lidem má až silné citové vazby
  • cítí velkou zodpovědnost za druhé
  • zdůrazňuje pravidla a vyžaduje jejich dodržování po druhých
  • je více závislé na dospělých

Tělesná specifika:

  • je velmi aktivní, neúnavné
  • je neustále v pohybu
  • mluví rychle až překotně
  • výrazněji gestikuluje celým svým tělem
  • má nižší potřebu spánku
  • nesnáší specifické vůně nebo chutě
  • s některými pachy má spojené silné emoce
  • všímá si nejmenších detailů
  • je fascinováno krásou věcí
  • je vybíravé v jídle
  • reaguje přehnaně na některé zvuky
  • vadí mu doteky druhých či styk oblečení a doplňků s kůží

Čerpáno z knihyŠkolní zralost a nadané dítě – Sokolová H., Pokorná A. & Fišerová M. (2020)

MŠ KLIMKOVICE

Hlavní budova se sídlem ředitele MŠ:
28.října 89, Klimkovice  742 83

 

Rychlý kontakt

109-1095828_cartoon-transparent-pencils-png